Shockwave

RADIAAL-SHOCKWAVE

Wat is radiaal shock wave en hoe kan het u helpen ?

Shockwaves zijn korte en intense energiegolven die zich sneller voortbewegen dan de geluidssnelheid. Shockwave-therapie werkt door het doorgeven van schokgolven in de aangetaste weefsels via een persluchtimpuls die door het handstuk wordt uitgeoefend. Dit veroorzaakt micro-traumata, verhoogt de bloeddoorstroming en stimuleert een metabole weefselreactie, wat het genezingsproces stimuleert.

Hoe wordt shock wave uitgevoerd ?

We nemen eerst een anamnese af en evalueren de eventuele medische beeldvorming (aanwezigheid van ontsteking, partiële rupturen of verkalking). We palperen de pijnlijke regio of het pijnpunt. Hierna wordt er een gel aangebracht waardoor er geen verlies optreedt aan energie. Shockwave worden toegedient door de applicator in kleine cirkelvormige bewegingen te bewegen over de pijnlijke regio. In eerste instantie wordt de ruime regio behandeld, daarna wordt bij een goede tolerantie lokaal dieper in gewerkt.

Hoe succesvol is shock wave ?

Shockwave heeft een succes ratio van 80%. Er zijn meestal slechts 5 à 6 shockwave behandelingen nodig om een herstel te verkrijgen. Er zijn weinig tot geen bijwerkingen (enkel wat roodheid en/of lichte zwelling). Bij pees- en spierletsel is er een zeer goed effect in combinatie met dry needling en een excentrisch stretchingsprogramma.

Indicatie voor radiaal shockwave

- Spier - en peesletsels (partiële rupturen, ontstekingen, verkalking...)

o.a. tenniselleboog, fascitis plantaris, supraspinatustendinitis

- Slijmbeursontsteking (bursitis)

- Triggerpoint Therapie

- Fibromyalgie

- Stressfracturen

- littekenweefsel

- ...

Contra - indicatie voor radiaal shockwave

- Zwangerschap

- Tumoren

- Pijnpunten dicht bij het ruggenmerg / hersenen

De kostprijs voor een shockwave behandeling is gelijk aan de kostprijs voor een kinesitherapie behandeling op voorschrift van de huisarts.

Wetenschappelijke artikelen i.v.m. shockwave

Extracorporeal Shock Wave Therapy Is Effective In Treating Chronic Plantar Fasciitis: A Meta-analysis of RCTs 2013: Deze recente meta-analyse (hoogste mate van evidentie) toont de effectiviteit aan van shockwavetherapie bij een chronische fasciitis plantaris (hielspoor).

Low-Energy Extracorporeal Shock Wave Therapy as a Treatment for Medial Tibial Stress Syndrome Rompe 2010: Radiale shockwavetherapie blijkt een effectieve therapie voor MTSS (shinsplints) met een duidelijk beter resultaat dan een thuis-oefenprogramma. Zowel op korte termijn (1 maand) als op lange termijn (15 maanden) en zijn de Likert scale en participatie aanzienlijk beter.

Eccentric Loading, Shock-Wave Treatment, or a Wait-and-See Policy for Tendinopathy of the Main Body of Tendo Achillis Rompe 2007: Rompe onderzocht het effect van shockwavetherapie, excentrische trainen en ‘wait and see’ als behandeling voor mid-portion tendopathie van de achillespees. RSWT en excentrisch trainen hebben een vergelijkbaar positief effect op VISA- en pijnscore. De controlegroep vertoont geen significante verandering.